divendres, 8 de febrer del 2008

L'Octubre recupera el documental sobre el rector “desaparegut” Antoni Llidó



Del rector i mestre valencià Antoni Llidó es coneix la data del seu naixement (29 d’abril de 1936), però no el de la seua mort (no hi ha constàcia). Sí que es sap que va desaparèixer l’any 1974 durant la dictadura xilena, país al que havia anat en 1969 a encardinar-se com el seu mestre Jesucrist, entre els més pobres.

En octubre de 1974 consta una “nota verbal” de l’Embaixada espanyola al ministeri d’afers exteriors xilé demanant on es troba detés este sacerdot de Xàbia i autorització per la seua exida d’eixa país sudamerià. A partir, tot un seguit de gestions fins que en 2003 n’hi ha un auto de procesament:

“De conformidad además con lo que establecen los articulos 274 y 276 del Código de procedimiento Penal, se declara que se somete a PROCESO a Juan Manuel Guillermo Contreras Sepúlveda, Marcelo Luis Moren Brito, Miguel Krassnoff Martchencko, Osvaldo Enrique Romo Mena, Francisco Maximiliano Ferrer Lima, Fernando Laureani Maturana, Orlando Manzo Durán, Ciro Ernesto Torré Sáez, Basclay Humberto Zapata Reyes en calidad de autores del delito de SECUESTRO CALIFICADO, previsto en el articulo 141 inciso 1º y 4º del Código Penal, en la persona de Antonio Llidó Mengual”.

Entre eixos dos fatídics anys –1936 i 1974- va viure i es va donar als demés el sacerdot Antoni Llidó Mengual (web de l’Associació Cultural Antoni Llidó), qui fou també rector a Balones i Quatretonda (El Comtat).

El dimarts 12 de febrer, a les 19:30 hores, el Centre Octubre recupera el documental “Padre Toño. Un home, un compromís, una lluita”, d'Eduard Torres, que guanyà el premi a la millor direcció a la XXV Mostra Cinema Valencia de l’any 2004 (fitxa del documental a RTVV).

Qui vullga saber més pot consultar el libre publicat per Tàndem “Antoni Llidó. Epistolari d'un compromís”.

Un exemple és l’última carta que va rebre la seua família al setembre de 2004:

“...No quiero ponerme dramático pero alguna vez hay que decirlo. Si algo malo me ocurriera quiero que tengan claro que mi compromiso con esto que hago ha sido libremente contraído, con la alegría de saber que esto es exactamente lo que me corresponde hacer en este momento. Despójenlo, en lo posible, de todo signo romántico o heroico. La tarea diaria carece, por suerte, de ambas cosas. Es un trabajo metódico, científico en lo posible, peligroso si se quiere, pero con las características de cualquier otro trabajo, o sea, monótono hasta cierto punto, sin éxitos espectaculares, disciplinado.

El miedo está presente en todo momento y en cada uno de nosotros porque ninguno somos héroes de película. Lo que ocurre simplemente es que todos nos negamos a aceptar que ese sentimiento sea condicionante y nos impida realizar aquello que, “con la cabeza fría y el corazón caliente”, entendemos que debe ser hecho...”